Se hvordan Facebook udstiller sig selv

En oplevelse af et system uden ansigt, mail eller telefon. Facebook har ingen mennesker, du kan snakke med.

Se hvordan Facebook udstiller sig selv

Jeg lavede et opslag på Facebook alene med denne tekst/link
"https://www.lokalheder.dk/erindringer"
+ en uploadet video, der også indgår i den artikel, linket henviser til.

Derefter bestilte jeg boost/annoncering af opslaget
- i første omgang for 100 kroner.
Men Facebook har nu afvist annoncen.

Facebooks begrundelse:
Annoncen handler om "sociale mærkesager, valg eller politik".

Jeg ved godt, at jeg aldrig bliver verdensmester i videoer.
Men bortset fra det ...
- i mine øjne er videoen her noget af det mest harmløse og upolitiske, du kan tænke dig.

Facebook er et system uden ansigt, mail eller telefon.

Hvordan arbejdsfordelingen er mellem mennesker og robotter, har jeg ingen anelse om.

Men jeg ved, at det er umuligt at snakke med nogen ved Facebook om åbenlyse fejl som denne her.

Banal - og skræmmende

Lige så banal sagen er, lige så skræmmende er den faktisk også.

Vi har for længst sluppet tøjlerne og helt og aldeles overladt styringen til Facebook
- på godt og ondt.

Det foregår i en kombination af vores manglende viden om/erkendelse af fornuftig anvendelse af Facebook - og Facebooks svagheder.

Jeg arbejder freelance og hjælper blandt andet folk med at skrive erindringer.

Det er stort set umuligt at finde Facebook-grupper, hvor jeg kan dele link til artikler om mit virke.

Uanset at jeg skriver artikler, opfattes det i grupperne som reklame
- som de ikke vil vide af.

Som selvstændig er jeg afhængig af, at folk kender til mit arbejdsområde
- og ved, hvad jeg tilbyder.

Eneste mulighed på Facebook er derfor at booste et opslag med link til en artikel.

Annonce afvist af Facebook - og klagemuligheder udtømt

Nogle timer efter at have boostet/annonceret, kom der besked fra Facebook.

De afviste annonceringen
- og skrev, at jeg kunne klage over afvisningen.

Det gjorde jeg.
Kort tid efter kom endnu en afvisning sammen med en besked om, at der nu ikke var flere klagemuligheder.

Her ser du tre skærmdump af afvisningerne.



Facebook er et "system", hvor du aldrig møder en person
- og ikke har nogen at henvende dig til.

Det handler hverken om at skabe den bedste kommunikation eller at give den bedste service
- men om at skabe den bedste forretning.

At Facebooks regler er oversat til dansk, gør dem ikke nødvendigvis anvendelige i Danmark
- som det tydeligvis fremgår af eksemplet her.
Men jeg gætter på, at det er billigst at gøre sådan.