Om fremtiden

Om fremtiden

Verden er fuld af gratis nyheder.
Men nogen betaler nogen for at skrive nyhederne.

NYHEDSCENTRUM

Nyheder der giver dig Indsigt I Politik Livsstil Kultur Wellness Teknologi Viden

MSN Danmark | Nyheder, Hotmail, Outlook, Vejret og Horoskop

Læs seneste nyheder fra de store danske og internationale medier. Se vejr, politik, sport, finans og sundhed. Login til MSN Hotmail, MSN Outlook, Facebook og Skype.

POV International

POV er et åbent og inklusivt netmedie for emner, enkeltpersoner, fællesskaber og organisationer, der mangler taletid i det etablerede mediebillede.

Lang færre journalister end tidligere skriver i dag om Djursland.

Søren er en af de få journalister på Djursland: "Bliver jeg sidste mand, som lukker og slukker?"

"Tænderne er trukket ud på vagthunden. Simpelthen." Journalist Søren Andersen er 61 år og sidder i Grenaa på en af Djurslands sidste lokalredaktioner. Her skriver Søren Andersen det meste af indholdet i ugeavisen Grenaa Bladet. Han har dækket Djursland i 37 år og husker en tid, hvor der var mange flere journalister og hård konkurrence om de bedste historier.

Facebook giver ikke overblik

Få byer/lokalområder holder liv i/prioriterer en lokal hjemmeside.
Det meste foregår på Facebook
- der er beregnet til at dele korte meddelelser - IKKE til at skabe digitalt overblik.

Lokalområderne fortæller ikke om hverken menneskene eller sig selv.
Fagligheden er væk - Facebook er gør-det-selv.

Medierne har skåret voldsomt ned på fagpersoner til at fortælle om alt det lokale.
Og lokalområderne hyrer ikke fagpersoner til at hjælpe sig.

Artikler med portrætter, interviews og gode historier findes stort set ikke.
Det ligger ud over, hvad gør-det-selv folket formår.

Facebook giver intet overblik.
Vi fortæller ikke hinanden om, hvem vi er, hvad vi tænker, og hvad vi laver.
Vi gør os selv digitalt usynlige for hinanden.

Aldrig har så mange lokale vidst så lidt om så meget

Utopi eller fremtid?

Vores glæde over det gratis og det nemme på Facebook skygger for virkeligheden.
Og det er ikke Facebook skyld.

Facebook er en glimrende budbringer og et glimrende hjælpeværktøj
- som vi uforvarende har gjort til vores digitale DNA.

Hjemmesider er vores digitale DNA
- Facebook og nyhedsbreve m.m. vores digitale hjælpeværktøjer.

Vil vi et digitalt synligt lokalområde/Djursland
- skal fagpersoner lave indhold til Djurslands hjemmesider.

Først når vi begynder at bruge Facebook til at dele link til de gode tekster på de lokale hjemmesider
- finder vi ud af, hvem vi er.