Hjemmesiden skal sprudle og give LYST til engagement til din kirke

Din kirke er sikkert god til at vedligeholde hjemmesiden - til gengæld signalerer indholdet ofte "gør-det-selv"

Hjemmesiden skal sprudle og give LYST til engagement til din kirke

På ét område skiller næsten alle landets kirke-hjemmesider sig positivt ud i lokalområdet.

Stort set alle menighedsråd prioriterer den løbende vedligeholdelse, så hjemmesiderne altid er ajour
- i modsætning til mange (de fleste) af lokalområdets øvrige hjemmesider.

Det kan blive bedre

Vi orienterer os digitalt, og kirken er afhængig af den digitale synlighed i lokalområdet.

Formulering og præsentation er altafgørende for modtagelsen.
Tekster og fotos skal være andet og mere end blot praktisk info.

Det skal sprudle
- og give LYST til at deltage og/eller at engagere sig.

Faglighed i kirkens kommunikation

At du kan bruge en sav eller en murerske betyder ikke, at du så kan renovere kirker.
At du er god til at stave og har en god computer betyder ikke, at du så kan lave god kommunikation.
Det kræver års læring og erfaring at tilegne sig faglige færdigheder.

Mange præster, kontoransatte og kirke- og kulturmedarbejdere har også ansvaret for den lokale kirkes kommunikation
- uden at have en faglig baggrund for hjemmesider/kommunikation.

Et kursus i at lære at logge på en hjemmeside og bruge de forskellige værktøjer er OK
- faglighed i kommunikationen er noget helt andet.

Kirkernes hjemmesider trænger til tjek

Uanset hvor gode intentionerne end er, trænger mange kirkers hjemmesider til et tjek af brugervenlighed og indhold.

Der er hjemmesider med mange menu-/undermenupunkter, at det er som at lede efter en skjult salmebog i en stor domkirke.
Mange tekster er tydeligvis ikke skrevet af fagpersoner.
Hjemmesiden signalerer gør-det-selv.

💡
"Kirkesyn" og "byggesyn" nikker de fleste menighedsrådsmedlemmer genkende til.

"Hjemmesidesyn" og/eller "kommunikationssyn" er ukendte begreber.

Det er en selvfølge at tjekke, at alt vedrørende bygninger lever op til krav og nødvendig faglighed.
Det er (nærmest) en selvfølge IKKE at tjekke, at alt vedrørende kommunikation lever op til krav og nødvendig faglighed.

Menighedsråd - og kirkens kommunikation

De færreste menighedsrådsmedlemmer har en faglig baggrund for kommunikation.
Menighedsrådene ansætter kontorfolk, præster og kulturformidlere uden faglig baggrund for kommunikaton
- til at stå for kommunikationen og vedligeholde hjemmesiden.

Hvordan sikrer menighedsrådet sig fagligheden i kommunikationen?

At en tekst skrives og et budskab deles
- betyder at teksten er TILGÆNGELIG i lokalområdet.
Hvilket IKKE er nogen garanti for, at lokalområdet ser/læser teksten.

Fortæller du om et emne/arrangement, uden at nogen reagerer/møder op, må det være fordi folk ikke gider det.

Selv om grunden, oftere end du tror, er en helt anden.
Folk gider ikke at læse en tekst, der ikke giver LYST til at blive læst.

Kommunikation i Ådalens Pastorat

Ådalens Pastorat skiller sig ud ved at prioritere faglighed i kommunikationen.

Som freelancer har jeg gennem mange år lavet kirkeblad og haft ansvar for at vedligeholde hjemmesiden.
I efteråret 2021 lavede jeg ny hjemmeside, da menighedsrådet valgte at skifte til en DKM-hjemmeside.

Indholdet til hjemmesiden får jeg på mail fra præsten
- og laver arbejdet fra min hjemadresse.

Jeg lægger stor vægt på at leve op til lovkravene for tilgængelighed
- og prioriterer brugervenlighed og let læselige tekster.

Tjek gerne sidens brugervenlighed og indhold
- og kom meget gerne med tips/råd til forbedringer.

Jeg hjælper gerne dig

Kan jeg hjælpe dig med din/jeres hjemmeside og/eller kirkeblad, er du meget velkommen - se mere på herligt.dk.

Mine priser er lavere end manges
- jeg er også klar til opgaver med at skabe nyt - tekst/foto/video.