Om Facebook

Om Facebook

For ikke særligt mange år siden hentede alle Djurslands aldersgrupper lokal viden i de gratis ugeaviser + Randers Amtsavis og Aarhus Stiftstidende.

Nogle af indtægterne fra avis- og/eller annoncesalg gik til at lønne de journalister, der skrev om det lokale.
Annoncører og aviskøbere er faldet fra i stort tal
- og journalisterne stort set forsvundet i både Norddjurs og Syddjurs kommuner.

Fagligheden i formidlingen forsvandt med journalisterne.
I dag har vi gratis gør-det-selv på Facebook - hvoraf (alt for) mange intet fortæller - men blot er annoncer.

Udover det oversvømmes vores Facebook af betalte annoncer fra ind- og udland.

Lokale portrætter og interviews er fortid, og det samme er håndværket i vores formidling.

Lukkede Facebook-grupper

I Djurslands handelsbyer har butikker og handelsstandsforeninger nedprioriteret den gode hjemmeside til fordel for Facebook.
Tusindvis af opslag på Facebook kæmper om at blive åbnet af lige netop dig.
Nogle få af de mange opslag ser du - mange ser du aldrig.

I Rosenholm-området har byer/lokalområder delt sig op i p.t. 14 grupper på Facebook - de fleste lukkede.

Vil en butik i Hornslet i kontakt med ALLE sine lokale kunder, skal den også dele sit opslag i hver af de 14 grupper.

Samme billede ser du i Grenaa, Ebeltoft, Kolind, Ryomgård, Auning, Ørsted, Rønde og Djurslands øvrige byer.

Lokalområdets erhvervsdrivende, foreninger og distriktsråd m.m. skal hver især være aktive i de mange Facebook-grupper for at dække lokalområdet.

Vi forstår ikke konsekvenserne

Den helt store udfordring er, at vi ikke selv ser/forstår konsekvenserne.
For at illustrere, hvor skidt det ser ud, lavede jeg Hornslets første oversigt over alle byens Facebook-profiler.

Her finder du alt om Hornslet ... - men

hornslet Aldrig før har du haft adgang til så meget information om Hornslet - men ... Byens handels- og foreningsliv har stort set alle droppet at bruge ressourcer på vedligeholdte hjemmesider. I dag foregår det hele på Facebook - byens digitale ansigt.Det er her, indfødte og tilflyttere får overblik over byens muligheder og aktiviteter m.m.

Den helt og aldeles uoverskuelige oversigt er det tætteste, du kommer på Hornslets digitale ansigt.
Kommentarer på Facebook roser oversigten, og Hornslets største Facebook-gruppe bad om lov til at bruge den.

Oversigten er byens eneste bud på et digitalt ansigt
- en oversigt, der ikke kan bruges til noget som helst og INTET fortæller om Hornslet.

Hornslet er brugt som eksempel, da jeg bedst kender det område.
Billedet er det samme over stort set hele Djursland.

Ingen begrænsning

Lokalheder.dk er forberedt til nyhedsbrev.
Alle gode historier er 24/7 tilgængelige ét sted.

Det er stadig rigtig fint at dele de gode historier på Facebook
- via et link til den hjemmeside, de er fortalt på.